فناوری شارژ سریع گوشی چیست و چه کاربردی دارد؟

شارژ سریع گوشی

شارژ سریع گوشی که به نام‌های فست شارژ و کوئیک شارژ نیز شناخته می‌شود، یک فناوری و امکان نسبتا جدید است که در اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی دیده می‌شود. این تکنولوژی اختصاصی نبوده و شرکت‌های مختلفی دست به طراحی و تولید آن زده‌اند اما اولین بار شرکت کوالکام این مفهوم را به وجود آورد.

شارژ سریع باعث می‌شود که دستگاه‌های هوشمند با سرعت بیشتری شارژ شوند. از جمله مزایای این قابلیت می‌توان به صرفه جویی در زمان برای شارژ شدن دستگاه‌ها به خصوص تلفن همراه اشاره نمود. این فناوری به کمک شارژر تایپ سی در افزایش سرعت شارژ شدن گوشی‌های هوشمند نقش موثری دارند.

پیش‌تر شارژرهای مخصوص کلیه‌ی گوشی‌های هوشمند سرعت ثابت و معینی داشتند و گوشی‌ها را با سرعتی به میزان ظرفیت موجود در باتری گوشی‌ها شارژ می‌کردند. ولی به مرور تکنولوژی جدیدی به نام شارژ سریع یا فست شارژ به بازار آمد که در سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی همراه شده است.

شارژرهای دارای خروجی‌های USB، قبلا می‌توانستند به دستگاه‌های هوشمند سیگنال‌های الکتریکی با ولتاژ 5 ولت و جریان 500 میلی آمپر انتقال دهند که با توجه به ظرفیت باتری این دستگاه‌ها در آن زمان کافی بود.

اما به مرور با افزایش پیدا کردن سرعت تراشه‌ی‌ موجود در گوشی‌های همراه و بهبود کیفیت نمایشگرهای آن‌ها، استفاده از باتری‌هایی با ظرفیت بالاتر به امری ضروری تبدیل شد. پس دیگر برای رساندن انرژی لازم به این باتری‌ها، استفاده از شارژرهای نسل قبل ممکن نبود. تکنولوژی جدیدِ شارژ سریع موجب شد سرعت شارژ شدن باتری‌ها به اندازه‌ی مناسبی افزایش یابد.

انواع استانداردهای شارژ سریع گوشی

فست شارژ
فست شارژ یا کوئیک شارژ

USB P-D

USB Power Delivery مشخصات رسمی شارژ سریع است که می‌تواند توسط هر دستگاه با یک پورت USB استفاده شود، البته به شرط آن‌که سازنده‌ی دستگاه، شدت‌جریان برق و موجود بودن نرم‌افزارهای لازم را در دستگاه مدنظر قرار داده باشد. مانند تمام استانداردهای شارژ سریع، USB-PD یک پروتکل داده برای ایجاد ارتباط بین شارژر و گوشی را اجرا می‌کند. این مورد حداکثر میزان قابل‌تحمل تحویل برق برای هر دو شارژر و گوشی را نشان می‌دهد. USB-PD مقدار پایه‌ی سرعت شارژ USB را تا 100 وات زیاد می‌کند. این استاندارد نیروی برق دوسویه را ساپورت می‌کند و موجب می‌شود شما بتوانید با گوشی خود دستگاه‌های دیگر را نیز شارژ نمایید.

Qualcomm

این تکنولوژی، قبلا استاندارد پیش فرضِ شارژرها در میان گوشی‌های هوشمند بود، و در کل فناوری شارژ سریع پیش از USB-PD نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. ویژگی شارژ سریع در پردازنده‌های اسنپ‌دراگون با تکنولوژی Qualcomm اختیاری می‌باشد و آن طور نیست که فقط با وجود تراشه‌ی Qualcomm در یک تلفن، آن دستگاه قابلیت شارژ سریع داشته باشد. همچنینن شرکت کوالکام امکان شارژ سریع را برای پاور بانک‌ ها نیز فراهم کرده که زمان شارژ شدن پاور بانک‌ها را به شکل قابل توجهی افزایش داده است.

برای کسب اطلاعات راجع به انواع پاوربانک‌ها این صفحه را مشاهده کنید: خرید پاور بانک در کرج

روند تکامل شارژ شدن باتری‌ها

تلفن‌های هوشمند امروزی در فرایند شارژ شدن نیز هوشمندانه عمل می‌کنند. معمولا دستگاه‌های هوشمندی که امروزه ساخته می‌شوند یک تراشه‌ی داخلی به منظور تنظیم دمای باتری و میزان توان برای شارژ آن هستند. این قطعه باعث می‌شود که دستگاه‌ها به صورت خودکار زمانی که باتری به صورت کامل شارژ شد یا افزایش دما پیدا کرد، میزان توان دریافتی از شارژر را متوقف کند. همین امر است که موجب می‌شود در هنگام شارژ شدن دستگاه دمای شارژر افزایش یابد اما هنگامی که شارژ گوشی کامل می‌شود دیگر دما افزایش نخواهد یافت.

در فناوری شارژ سریع، برق به میزانی که دستگاه تحمل دریافت را داشته باشد وارد آن می‌شود تا باتری گوشی در سریع‌ترین زمان ممکن شارژ شود. زمانی که شارژ موجود در باتری کم باشد به علت آزادی عملی که یون‌های لیتیوم دارند فرایند شارژ شدن بسیار آسان انجام می‌شود. شرکت‌های کوالکام و دیگر شرکت‌ها با استفاده از همین قابلیت در حوزه‌ی شارژ سریع دستگاه‌های الکترونیکی به تولید محصول می‌پردازند.

فناوری شارژ سریع گوشی شرکت‌های مختلف

فناوری شارژ سریع سامسونگ

شرکت سامسونگ فناوی شارژ سریعِ Adaptive را برای دستگاه‌های خودش ارائه می‌کند. این فناوری تفاوتی با فناوری شرکت کوالکام ندارد و سامسونگ امتیاز استفاده از این فناوری را خریداری کرده تا در محصولات خود از آن استفاده کند. از جمله گوشی‌هایی که سامسونگ در آن فناوری شارژ سریع خود را استفاده نموده است می‌توان به گوشی A50 اشاره نمود. این گوشی در مدت زمان حدودا 90 دقیقه قابلیت شارژ شدن از 0 تا 100 را دارد. برای تهیه‌ی این گوشی صفحه‌ی خرید گوشی سامسونگ A50 را بررسی نمایید.

فناوری کوئیک شارژ شرکت کوالکام

تکنولوژی شارژ سریع گوشی
تکنولوژی شارژ سریع کوالکام

تکنولوژی کوئیک ‌شارژ شرکت کوالکام با توجه به ظرفیت باتری‌های مختلف از ولتاژهای متفاوتی برای شارژدهی استفاده می‌کند. به دلیل تکنولوژی به کار رفته و تراشه‌ی موجود در دستگاه، میزان شارژ تنظیم شده و توان خروجی با توجه به میزان مورد نیاز دستگاه برای شارژدهی تنظیم می‌شود. در نتیجه زمانی که شارژ باتری کم است شارژر توان بیشتری برای شارژ دستگاه ارسال می‌کند و با افزایش شارژ دستگاه شدت توان ارسالی برای شارژ کاهش می‌یابد.

کوالکام تاکنون 5 نسلِ کوئیک شارژ 1، 2، 3، 4 و 4+ را به بازار عرضه نموده است. تعداد بسیار کمی از دستگاه‌های موجود در دنیا از فناوری کوئیک شارژ نسل 4 و 4+ استفاده می‌کنند. این نسل از کوئیک شارژها از داغ شدن و آسیب دیدن اتصالات مدار پیشگیری می‌کند.

فناوری شارژ سریع هواوی

هواوی تکنولوژی شارژ سریع خود با نام Super Charge را در سال 2017 همزمان با معرفی گوشی Mate10 معرفی نمود. این فناوری به میزان 5 ولت، ولتاژ خروجی دارد. همچنین در سال 2018 هواوی نسخه‌ی دوم این فناوری را با 10 ولت ولتاژ خروجی معرفی نمود.

نکاتی درباره شارژ سریع گوشی

  • برخی بر این باورند در شارژ باقی ماندن گوشی پس از شارژ شدنِ کامل آن به باتری آسیب می‌رساند که این موضوع صحیح نمی‌باشد، زیرا گوشی‌های امروزی تراشه‌های مخصوصی برای مدیریت جریان برق و شارژ دارند.
    شارژ گوشی بین 20 تا 80 درصد
    شارژ گوشی خود را بین 20 تا 80 درصد نگه دارید.
  • بهترین روش برای استفاده‌ی صحیح از باتری گوشی، نگه داشته شارژ آن بین 20 تا 80 درصد می‌باشد.
  • شارژ سریع باعث آسیب رسیدن به گوشی نمی‌شود و تنها زمانی باعث آسیب رسیدن به آن می‌شود که گوشی اشکال سخت افزاری یا نرم افزاری داشته باشد.
  • دمای گوشی را پایین نگه دارید. در هنگام شارژ شدن گوشی آن را زیر نور مستقیم آفتاب یا سطوحی که موجب افزایش دمای باتری گوشی می‌شوند قرار ندهید. همچنین آب و هوای خیلی سرد نیز برای باتری گوشی مناسب نمی‌باشد.
  • تا حد امکان در هنگام شارژ شدن گوشی از آن استفاده نکنید زیرا به باتری علاوه بر شارژ گرفتن فشار مضاعفی وارد می‌کند.
  • اگر خیلی عجله دارید که گوشی در سریع‌ترین زمان ممکن شارژ شود در برخی مواقع ضروری می‌توانید گوشی را در حالت هواپیما قرار دهید و آن را شارژ نمایید. این کار فرایند شارژ شدن دستگاه را بسیار تسریع می‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله به نکاتی درباره‌ی شارژ سریع گوشی اشاره شد که امیدواریم در استفاده‌ی بهتر شما از دستگاه‌تان مفید باشد. شما می‌توانید برای اطلاع یافتن از گوشی‌هایی که از فناوری شارژ سریع استفاده می‌کنند و خرید گوشی در کرج به سایت فروشگاهی زانیا مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟چت از طریق واتساپ